وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
خرید حجاج از عربستان موجب تقویت مخالفان ایران می‌شود

به گزارش ندای آذربایجان به نقل از خبرگزاری فارس از ارومیه، حج بهانه‌ای است برای دور هم جمع شدن همه مسلمانان سراسر دنیا دور خانه خدا تا در کنار معترف بودن به وحدانیت پرودرگار اوج وحدت و همدلی مسلمانان را به جهانیان نشان دهند.

بعد از یک سال محروم شدن حجاج ایرانی از به جا آوردن مناسک حج به دلیل کارشکنی‌ سعودی‌ها، بالاخره امسال بعد از مذاکرات و جلسات بسیار با مسئولان عربستانی اعزام زائران به سرزمین وحی از سر گرفته شد.

از چند روز پیش نیز اعزام حجاح ایرانی به سوی مکه آغاز شده است و نخستین کاروان حجاج آذربایجان‌غربی نیز روز یکشنبه برابر ۲۲ مرداد ماه عازم زیارت خانه خدا شدند؛ و این امر بهانه‌ای شد تا خبرنگار فارس گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری در مورد اهمیت حج در ایجاد وحدت و همدلی و سایر مباحث مرتبط با آن ترتیب دهد که در ادامه بخش‌هایی از آن آورده شده است.

 نظرتان در مورد جوسازی‌ صورت گرفته در ارتباط با خرج کردن پول حج بین فقرا چیست؟

جوسازی‌هایی که در بعضی رسانه‌ها وجود دارد مبنی بر اینکه به جای رفتن به مناسک حج و ریختن پول به جیب اعراب این مبالغ صرف فقرا شود این امر در مورد حج مستحبی می‌تواند صدق کند زیرا می‌تواند عمل خیر را جایگزین عمل خیر دیگری کرد ولی در ارتباط با عمل حج واجب این کار را نمی‌توان انجام داد چون رتبه واجبات مقدم بر رتبه مستحبات است.

از سویی دیگر اگر شرایط لازم برای حضور در مراسم حج وجود داشته باشد باید از این فرصت به دست آمده به نحو احسن استفاده کرد.

نقش حج در تقویت همدلی و وحدت میان مسلمانان چیست؟

در مراسم حج همه زائران بیت‌الله‌الحرام به یک شکل و لباس همگون و یک نواخت شرکت می‌کنند و هیچ‌گونه تفاوتی بین حجاج پیروان مذاهب مختلف در حج دیده نمی‌شود در واقع حج یک عمل عبادی بوده که تجلی کامل از وحدت بین مسلمانان را نشان می‌دهد.

حج یک فرصت طلایی بوده که خدای متعال سالی یک بار در میان امت اسلامی قرار داده است تا مردم از اقصی نقاط جهان با فرهنگ‌های مختلف متحد‌الشکل مناسک حج را به جا می‌آورند که این خود موجب آگاهی مسلمانان از شرایط زندگی یکدیگر شده و روحیه وحدت و همدلی بین آنان را نیز تقویت می‌کند.

 چگونه می‌توان از حج برای ایجاد دیپلماسی عمومی بین امت اسلامی بهره برد؟

حج یک تریبون عمومی بین امت اسلامی بوده که با بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت می‌شود ندای اسلام و مذهب اهل‌بیت (ع)، پیام امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و شیعیان به گوش جهانیان رسانده شود و از آنجایی که در مراسم حج افرادی از کشورهای مختلف جهان حضور دارند ظرفیت و برد اطلاع‌رسانی در این مراسم بسیار زیاد است که با برنامه‌ریزی مناسب به خوبی می‌توان برای ایجاد یک دیپلماسی عمومی روی آن حساب کرد.

 نظرتان در مورد خرید سوغاتی از بازارهای عربستان چیست؟

خرید از بازارهای عربستان که پر از اجناس کشورهای دیگر بوده به ضرر تولیدکننده و کارگر ایرانی بوده و از سوی دیگر موجب تقویت وضعیت اقتصاد مخالفان و دشمنان کشور می‌شود بنابراین برای این منظور باید مسئولان تمهیداتی را در فرودگاه‌ها، مرزها و ... از جمله ایجاد بازارچه‌های داخلی با ارائه اجناس ارزان بیاندیشند تا حجاج بدون دغدغه وقت خود را صرف خرید از بازار سعودی‌ها نکنند.

 از آنجایی که در سال‌های اخیر دادن ولیمه‌های مجلل حجاج در کشور گسترش یافته، به نظر شما آیا دادن چنین ولیمه‌هایی واقعا درست است؟

ولیمه دادن مانند گرفتن سوغاتی یک امر مستحبی است ولی جا دارد که واقعا گفته شود پولی که برای این گونه مهمانی‌ها هزینه می‌شود خرج فقرا و نیازمندان شود زیرا هر دوی این اعمال مستحب بوده و هر فردی بنا به اینکه کدام کار واقعا ضروری است می‌تواند اقدام به دادن ولیمه یا کمک به فقرا بکند.

برای مثال اعضای یکی از کاروان‌ها در یکی از استان‌های کشور همگی با یکدیگر جمع شده و هزینه‌ای را که قرار بود صرف ولیمه بکنند با کمک و همراهی یکدیگر تصمیم گرفتند برای ساخت یک مدرسه یا بیمارستان هزینه کنند که به نظر من انجام چنین کارهای عام‌المنفعه‌ای با مشارکت حجاج جایگزین خوبی می‌تواند برای مهمانی‌های مجلل و پرخرج باشد.

کلام آخر ...

هرکسی براساس مصلحت و تصمیم خود می‌تواند انتخاب کند که هزینه سفر حج یا ولیمه خود را صرف چه کارهایی بکند یا چه کارهایی نکند ولی آنچه که از حجاج محترم انتظار می‌رود رعایت اصل ساده‌زیستی در گرفتن مهمانی‌ها، حلقه‌های گل، چسباندن بنر و پارچه در در و دیوارها است زیرا آنان که خود یک ماه را در کنار خانه خدا به زیارت مشغول هستند بهتر از دیگران باید مفهوم سادگی خانه کعبه را درک کرده و در عمل و رفتار خود نشان دهند.


ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

|+| نوشته شده توسط سولدوزلو در چهار شنبه 25 مرداد 1396برچسب:حج,ندای آذربایجان,خرید,مناسک,مدینه,مکه,زائران,زووار, و ساعت