وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
نصب ماکت هواپیمای کلنل پسیان در ارتفاعات عینالی تبریز

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران عینالی و پارک طبیعت شهرداری تبریز اعلام کرد: ماکت هواپیمای محمدتقی خان پسیان اولین خلبان ایرانی در پارک ائل داغی عینالی نصب شد.

مسعود برزگر جلالی روزگذشته اظهار کرد: در راستای ایجاد جذابیت و افزایش زیبایی های پارک های در حال بهسازی ائل داغی و پیوند عینالی علاوه بر ماکت هواپیمای محمدتقی خان پسیان، مجسمه کوهنورد و تندیس های متعدد دیگر نصب می شود.

وی افزود: ماکت هواپیمای محمدتقی خان پسیان اولین خلبان ایرانی که از مشاهیر گرانمایه تبریز و آذربایجان می باشند، پس از ساخت توسط همکاران هنرمند این سازمان بر بالای تپه ایی در پارک ائل داغی عینالی نصب شد.

برزگر جلالی با مهم خواندن معرفی مشاهیر و تاریخ گهربار این مرز پرگهر گفت: دلیل انتخاب محل نصب ماکت علاوه بر آشنایی شهروندان و مهمانانی که از پارک استفاده می کنند با این مشاهیر پر افتخار تبریزی، قابل رویت بودن آن از اتوبان پاسداران برای مسافران عزیز شهرمان و نزدیکی به فرودگاه تبریز می باشد.

مدیرعامل سازمان عمران عینالی همچنین به نصب مجسمه کوهنورد در این پارک اشاره کرد و گفت: با نصب پیکره هنری ارزشمند رشیدالدین فضل الله همدانی و پسرش در ربع رشیدی، مجسمه که قبلا در باغ ربع رشیدی نصب شده بود به این پارک انتقال و در محلی مناسب و قابل رویت از اتوبان پاسداران نصب شدکه با نورپردازی و محوطه سازی پیرامون محل نصب مجسمه و ماکت هواپیمای محمدتقی خان پسیان زیبایی آن دوچندان و قابل رویت در شب نیز خواهند بود.

کلنل محمدتقی خان پسیان (۱۲۷۰ اهر – ۱۳۰۰ خورشیدی قوچان) از نظامیان اواخر دوره قاجاریه و اولین ایرانی بود که دوره آموزش خلبانی دید.
وی در منزل و مدرسه لقمانیه تبریز به تحصیل علوم و زبان های خارجی پرداخت و در پانزده سالگی به مدرسه نظام تهران راه یافت؛ پنج سال در این مدرسه آموزش دید و در سال آخر تحصیل از سوی وزارت جنگ با درجه ستوان دومی خدمت ژاندارمری درآمد.

پسیان پس از دو سال خدمت به درجه سروانی ارتقا یافت و در سال ۱۲۹۱ خورشیدی با سمت معلم و مترجم در مدرسه ژاندارمری یوسف آباد به کار خود ادامه داد. سپس به عنوان فرمانده گروهان به مأموریت همدان اعزام شد. بعد از برقراری امنیت راه همدان به تهران بازگشت و با اتمام دوره به درجه سرگردی ارتقا یافت و به پاس موفقیت در مأموریت همدان از وزارت جنگ مدال طلای نظامی گرفت.

پسیان در آلمان تحصیلات نظامی را ادامه داد؛ نخست در نیروی هوایی آلمان و سپس در پیاده نظام به تحصیل و تمرین همت گمارد.
پسیان به عنوان اولین هوانورد ایران نه تنها صاحب قلم و دارای قریحه هنری و ذوق ادبی بود بلکه نخستین هوانورد ایرانی است که در کشور آلمان ۳۳ بار به هوانوردی پرداخته و می خواست این هنر را در ایران به جوانان آموزش دهد.

وی در نهایت در تپه های داوودلی روستای جعفرآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان قوچان استان خراسان در جنگ با شورشیان به دلیل خیانت سربازان به تنهایی تا آخرین فشنگی که داشت جنگید و کشته شد؛ کردهای قوچانی پس از نبرد سرش را از تن جدا کردند و به قوچان بردند.

سنگ قبر او در کنار قبر نادرشاه افشار در مجموعه باغ نادری مشهد به خاک سپرده شده است.


ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

|+| نوشته شده توسط سولدوزلو در شنبه 20 شهريور 1395برچسب: آذربایجان,اولین خلبان,اولین ها,ایران,کردهای قوچان,محمدتقی خان پسیان,مشاهیر,نخستین خلبان, و ساعت