وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
عزیز سانجار، دانشمند ترکیه برنده جایزه نوبل شیمی شد

کمیته نوبل مستقر در سوئد اعلام کرد که جایزه نوبل شیمی به توماس لیندال از سوئد، پل مودریچ از آمریکا و عزیز سانجار از ترکیه بصورت مشترک اعطا شده است.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد با برگزاری نشست خبری اعلام کرد که لیندال، مودریچ و سانجار بدلیل کشف “چگونگی حفاظت سلول های بدن از دی‌ان‌ای آسیب دیده”، شایسته کسب جایزه نوبل شیمی امسال شدند.

پژوهشهای این سه شیمیدان در زمینه دانش بنیادی چگونگی عملکرد یک سلول زنده و استفاده از آن، برای توسعه شیوه جدید درمان سرطان بکار می رود.

– عزیز سانجار، دانشمند ترکی در سال ۱۹۴۶ در استان ماردین ترکیه متولد شده است. وی سال ۱۹۷۷ در دانشگاه تکساس دوره دکتورا خود را سپری کرد. وی در حال حاضر در رشته پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، کلاسهای زیست‌شیمی و زیست‌فیزیک را تدریس می کند.

– توماس لیندال، دانشمند سوئدی در سال ۱۹۳۸ در استکهلم به دنیا آمد. لیندال که ازانستیتوی کارولینسکا فارغ تحصیل شد بین سال های ۱۹۷۸-۱۹۸۲ در دانشگاه یوتبری در ریشته شیمی فیزیولوژی و پزشکی کار کرد. وی در حال حاضر رئیس بخش سرطان مرکز تحقیقات سرطان کلارا است.

– پل مودریچ ، دانشمند آمریکایی که سال ۱۹۴۶ در کالیفرنیا متولد شد، از دانشگاه استاندفورد فارغ تحصیل شد. وی در حال حاضر در دانشگاه دوک در رشته پزشکی کلاس های زیست‌شیمی را تدریس می کند.

لیندال، مودریچ و سانجار جایزه نقدی به مبلغ ۸ میلیون کرون سوئد ( حدود ۹۷۰ هزار دلار) را بین خودشان تقسیم خواهند کرد. مراسمی که در تاریخ ۱۰ دسامبر برابر با سالگرد درگذشت آلفرد نوبل برگزار خواهد شد به خود این سه شیمیدان دیپلم افتخار و مدال طلا نیز ارائه خواهد شد.

همچنین فرهنگستان پادشاهی علوم سوئد فردا برنده جایزه نوبل ادبیات و روز جمعه نیز برنده جایزه نوبل صلح را اعلام خواهد کرد. برنده جایزه نوبل اقتصاد نیز در ۱۲ اکتبر اعلام خواهد شد.

نامزدهای جایزه نوبل که معتبرترین جایزه دنیای علم است، توسط اعضای هیئت‌های متخص ، تعیین می شود و به نتیجه رای گیری اعضای آکادمی، نامزدی که اکثر آرا را به دست آورد صاحب جایزه نوبل می شود.


ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

|+| نوشته شده توسط سولدوزلو در یک شنبه 20 آذر 1394برچسب:, و ساعت