azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

azərbaycan səsı|ندای آذربایجان
وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

فرصت محدود برای بازسازی به جهت فرا رسیدن فصل سرما

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت:در حال حاضر آسیب دیدگان شدیداً به نفت، گاز و برق احتیاج دارند.

                           خبرگزاری فارس: نفت، گاز و برق احتیاج ضروری مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی
محمود مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با اشاره به اینکه آسیب دیدگان زلزله آذربایجان شرقی در حال حاضر شدیداً به نفت، گاز و برق احتیاج دارند، اظهار داشت: هلال احمر در بین آسیب دیدگان والور و چراغ گرمازا توزیع کرده است ولی وزارت نفت باید در بین آسیب‌ دیدگان نفت توزیع کند.
وی با بیان اینکه هلال احمر تاکنون نیز در بین زلزله زدگان وسیله خوراک پزی توزیع کرده است، افزود: ولی آسیب دیدگان مجبورند برای تهیه کپسول گاز به شهرها مراجعه و مسیرهای طولانی را با زحمت بپیمایند و می‌طلبد تا شرکت گاز در بین مناطق زلزله زده به صورت سیار کپسول گاز توزیع کنند.

تبریز - خبرگزاری مهر: رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی و بررسی میدانی از روستاهای زلزله زده هم اکنون یک هزار و 345 واحد از اماکن دامی مناطق زلزله زده آسیب دیده است.

تبریز - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت:با توجه به نزدیک شدن فصل سرما بازسازی مناطق زلزله زده به مرحله حساسی رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن مجتهد شبستری امروز در خطبه های نماز جمعه به ضرورت تسریع عملیلت بازسازی مناطق زلزله زده تاکید کرد و گفت: به علت کوهستانی بودن منطقه ارسباران فصل سرما زودتر از سایر مناطق احساس می شود و مسوولان در بازسازی منطقه به فعالیت خود سرعت عمل ببخشند.

امام جمعه تبریزبا اشاره به کمک های مردمی در بازسازی مناطق آسیب دیده در اثر زلزله اظهار داشت: با توجه به تخریب صد درصدی بعضی از روستاها روند بازسازی نیاز به کمک های مردمی دارد.

ه گزارش خبرنگار مهر، عباس فلاحی باباجان عصر روز پنجشنبه در بازدید از روستای تخریب شده باجه باج در گفتگو با خبرنگاران گفت: متأسفانه به علت موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه نیاز جدی داریم تا مسئولان و دست اندرکاران کشور و استانی با بسیج کلیه امکانات با تدارک برنامه های ویژه و افزایش نیروی انسانی و فنی و تهیه مصالح ساختمانی مورد نیاز در روند اجرای بازسازی اماکن مسکونی و دامی تسریع گردد.

وی گفت: هم اکنون آواربرداری ها با وجود تمامی تلاشهای انجام شده هنوز تمام نشده و این نگرانی برای مردم بوجود آمده که خدای نکرده وعده ها تحقق نیابد که باید با کار بیشتر این نگرانی ها را برطرف نمائیم.

 




حروف الفباي تركي آذربايجاني

حروف الفباي تركي آذربايجاني

زبان آذربايجاني،زبان بخش اعظمي ازشمال غرب ايران استانهاي آذربايجان شرقي،آذربايجان غربي،اردبيل،زنجان وحتي بخش هاي قابل توجهي ازمناطق مركزي ايران ازجمله تهران،كرج،قزوين،همدان،استان مركزي،گيلان وخراسان است.

اين زبان درخارج ازايران زبان رسمي جمهوري آذربايجان ومناطق گسترده اي ازگرجستان،داغستان،ازبكستان،قزاقستان،واكراين است.

تركي آذربايجاني يكي ازشاخه هاي تركي جنوبي است كه مي توان آن رادرگروه غزوغز-سلجوق نيزقرارداد.اين زبان اززيرشاخه هاي زبان اوغوز كه زبان ساكنان آسياي مركزي بودندمحسوب میشود.

http://azarbaycan.loxblog.com/userfiles/pimage/19859130azeri_alefba.azarbaycan.lxb.ir.jpg

 




خنده بازارسیمادرمیان مصیبت زلزله زدگان


تأخیر در اطلاع رسانی ، خبرهای ناقص و عدم پوشش لحظه به لحظه رویدادهای مربوط به زلزله آذربایجان شرقی ، از روز گذشته انتقادات بسیاری را از سوی مردم و برخی نمایندگان مجلس ، متوجه صدا و سیما کرده بود.

در حالی که مردم ایران عزادار زلزله مرگبار شمال غرب کشور هستند و در اکثر شهرها ، مردم در تکاپوی کمک به هموطنان زلزله زده اند و از جمله در سراسر کشور مقابل مراکز انتقال خون صف کشیده اند تا با اهدای خون خود ، جان مجروحان فاجعه را نجات دهند ، صدا و سیما ، در اقدامی عجیب ، همانند روزهای عادی ، اقدام به پخش برنامه طنز "خنده بازار" کرد!

خنده بازارزلزله

تأخیر در اطلاع رسانی ، خبرهای ناقص و عدم پوشش لحظه به لحظه رویدادهای مربوط به زلزله آذربایجان شرقی ، از روز گذشته انتقادات بسیاری را از سوی مردم و برخی نمایندگان مجلس ، متوجه صدا و سیما کرده بود.
با این حال ، سیما به جای اصلاح رویکرد خود در این قبیل موارد ، بدوت توجه اخلاقی و عرفی به این که مردم شمال غرب کشور داغدار و آواره شده اند و مردم سایر نقاط کشور نیز عزادار و  شریک درد هومطنانشان هستند ، اقدام به پخش خنده بازار کرد مگر می شود ، مرگ دلخراش صدها هموطن و عزای میلیون ها ایرانی را دید و به جای همدردی و کمک ، خود را به بی خیالی زد و خنده بازار پخش کرد؟!

راستی کسانی عزیزانشان را در زلزله از دست داده اند ، وقتی در تلویزیون کشورشان ، به جای آن که صدای کمک خواهی و تصویر مشکلاتشان را ببینند ، آواز و موسیقی و خنده بازار می بینند ، چه حالی به ایشان دست می دهد؟ آیا تلویزیونی که همیشه غم از سر و رویش می بارد ، نمی توانست این دو روز را به احترام زلزله زدگان ، دندان روی جگر بگذارد و بی خیال شاد کردن ملت(!) و نمک پاشیدن بر زخم مصیبت دیدگان شود؟!

منبع: عصرایران



جامعه ورزشی وزلزله آذربایجان

قاسم رضایی دارنده مدال طلای وزن ۹۶ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک لندن، مدالش را برای همدردی به زلزله‌زدگان آذربایجان تقدیم کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، امید نوروزی و احسان حدادی که پیش از این توانسته بودند در رقابت های کشتی آزاد و پرتاب دیسک به مدال های طلا و نقره المپیک دست پیدا کنند در اقدامی خدا پسندانه در حمایت از زلزله زدگان مظلوم آذربایجان شرقی مدال های خود را به این عزیزان تقدیم کردند تا همدردی خود را این گونه به آنان ابراز دارند.

به گزارش خبرگزاری ورزش ایران(ایپنا)، مراسم تجلیل از حمید سوریان به درخواست مدال آور المپیكی شهرری برای ابراز همدردی و كمك به زلزله زدگان آذربایجان شرقی برگزار شد و مقرر شد هر آنچه را كه در این برنامه به او می دهند برای كمك به زلزله زدگان اختصاص یابد.

سجاد انوشیروانی نایب قهرمان دسته فوق سنگین وزنه برداری وهموطن اردبیلی مان از اهدا مدال نقره اش به مردم زلزله زده آذربایجان شرقی خبرداد.

علي دايي كه بلافاصله پس از وقوع زلزله در منطقه آذربايجان شرقي براي كمك به زلزله‌زدگان به اين استان سفر كرد، گفت: وظيفه خود مي‌دانم كه به عنوان يكي از ورزشكاران ايران و نماينده همه مردم به مردم زلزله‌زده كمك كنم و از همه مردم مي‌خواهم كه هرچه در توان دارند براي ياري به اين مردم به كار ببندند.

و...

 

 

 




عزای عمومی

2 روز عزای عمومی در آذربایجان‌شرقی اعلام شدجانباختگان زلزله شهرستان اهر

97  روستای     شهرستان هریس، 293روستای شهرستان اهر و 47 روستای شهرستان ورزقان بین 40 تا 100 درصد آسیب دیده‌اند




ناله کن ای دل به عزای علی/گربه کن ای دبده برای علی

Həzrət Əli (ə) elə bir şəxsiyyətdir ki, Onu yalnız Allah və Rəsulu (s) tanıyıb. Bu İlahi şəxsiyyəti mədh edib, barəsində söz söyləmək adi bəşər düşüncəsinin fövqündə durur

 کعبه زکف دادچومولودخویش

گشت سیه پوش عزای علی




Qarabağ

kp3ib8989d9swsqj5ps.png

Qarabağ Azərbaycanın ən qədim tarixi vilayətlərindən biridir. Qarabağın adı Azərbaycan dilində "qara" və "bağ" sözlərindən əmələ gəlmişdir. "Qara" və "bağ" söz birləşməsi Azərbaycan xalqının özü qədər qədim tarixə malikdir. Dünyanın hər yerində bu söz birləşməsinin Azərbaycanın konkret ərazisinə aid edilməsi də danılmaz həqiqətdir. Azərbaycan xalqının öz doğma torpağının bir parçasına verdiyi "Qarabağ" sözü ilk mənbələrdə hələ 1300 il bundan əvvəl  işlənmişdir. Qarabağ əvvəllər bir tarixi coğrafi anlayış kimi konkret məkanı bildirmiş, sonra isə Azərbaycanın geniş coğrafi ərazisinə aid edilmişdir. Yeri gəlmişkən, bu hal Azərbaycan üçün xarakterikdir: Naxçıvan şəhəri - Naxçıvan bölgəsi, Şəki şəhəri - Şəki bölgəsi, Gəncə şəhəri - Gəncə bölgəsi, Lənkəran şəhəri - Lənkəran bölgəsi və i.a. "Qarabağ"ın Azərbaycanın konkret bir vilayətinin, bir bölgəsinin adı kimi formalaşması tarixi onun etimologiyasının daha elmi şəkildə izahına imkan verir. Çünki Azərbaycan dilində (həmçinin başqa türk dillərində) "qara"nın rəngdən başqa "sıx", "qalın", "böyük", "tünd" və baĢqa mənaları da vardır. Bu baxımdan, "Qarabağ" termini "qara bağ", yəni "böyük bağ", "sıx bağ", "qalın bağ", "səfalı bağ" və s. mənası kəsb edir




نگاهی به مطالب سایروبلاگ های ترک

«سخنان مصطفي كمال پاشا معروف به آتاترك درباره اسلام»
کاخ شهرداری تبریز
آذربایجان
اعلام اسامی و شماره بازیکنان در فصل جدید
تیتر خبری بیر بیله سوارلی این بار از زبان نماينده اروميه در مجلس نهم
ساختمانی با چند عنوان
تاريخ درايران
ادبيات شفاهي وكلاسيك آذربايجان
نگاهي به تركي آذربايجاني
شكايت هواداران تراكتور به فيفا
ترکان از دیدگاه مشاهیر جهان
 ترانه های فولکلوریک آذربایجانی
Dədə Qorqud ata sozləri
azərbaycan şəhərlərinin gədim adlari
urmu gulu olməx halinda
Ya QARABAĞ Ya Ölüm

حزب اسلامگرايان آزربايجان حامي درياچه اورميه.

توبه نامه ي حكيم ابوالقاسم الفردوسي. (مقاله اي كوتاه)

گذری بر تاریخ و ادب زبان ترکی

چالدیران دؤيوشو

آذربایجان فولکلور وارلیقی

تبریز تاریخی قدیم قایناغلاردا

آتا بابا سؤرلري - تاپماجالار :

 

 

سولدوزوم منيم :

 

 

اصالت یک تؤرک :

 

 

 
Baybək mi yoxsa Babek-Babək-Babak mi
 
 

 

 



معادن استان آذربايجان غربي

اسامي برخي ازمعادن استان آذربايجان غربي ازبين۲۹۴معدن ثبت شده:

شماره شناسه استان گروه ماده معدنی زیرگروه ماده معدنی نام معدن نام ماده معدنی روش استخراج
2200013 آذربايجان غربي فلزي روباز آقدره طلا روباز
2200015 آذربايجان غربي فلزي روباز آهن بالستان اروميه سنگ آهن روباز
2200133 آذربايجان غربي فلزي روباز اوزون دره مهاباد منگنز روباز
2200244 آذربايجان غربي فلزي روباز برژوک خوي کروميت روباز
2200106 آذربايجان غربي فلزي روباز صفوي چالدران منگنز روباز
2200114 آذربايجان غربي فلزي روباز قادرآباد بوکان سنگ آهن روباز
2200130 آذربايجان غربي فلزي روباز قطور شاهين دژ سنگ آهن روباز

معادن طلاي پيرانشهروماكودرحال بررسي است.قايناق




آذربایجانیم

  

بیر اوشاغام، آنام ســـن ســــن(من یك بچه ام و مادرم تویی)

خسته اولسام، داوام سن سن(اگر مریض بشوم،دارویم تو هستی)

آغاج اولسام،هاوام ســــن سن(درخت باشم،هوا ونفسم تویی)

اورک ائــــویم سنســـیز تــــالان(خانه دلم بدون تو ویرانه هست)

آنا یوردوم، آذربایجان(سرزمین مادری ام ،آذربایجان)

dvd gps 206
جئیران اولسام ، سن داغیمسان(اگر آهو باشم،تو كوه منی)

 بولبول اولسام،سن باغیمســــان(اگر بلبل باشم،تو باغ منی)

سونبول اولسام،تورپاغیمـــــسان(اگر گندم باشو،تو خاك منی)

ســــرین سولار،سندن آخـــــان(ای جاییكه چشمه های سرد از تو روان میشود)

آنا  یوردوم آذربایجان(سرزمین مادری ام،آذربایجان)

dvd gps 206

آغ بـــــــولوتلار، یورقانیندی(ابرهای سفید،لحاف و روانداز تو است)

مـــــرد اوغوللار قوربانیـندی(فرزندان مرد وعیار قربان تو است)

یول گؤرسدن ، قورآنینـــدی(و قرآنی كه راه را نشان میدهد)

دوشمن لری ، درده سالان(ای كسیكه دشمنان را به درد می اندازی)

  آنا یوردوم آذربایجان(سرزمین مادری ام،آذربایجان)

dvd gps 206
 من آرازام ، ســن خزرسن(من آراز هستم(ارس)،تو خزر هستی)

آغیزلاردا، چوخ گـــــزرسـن(در زبانها وحرفها همیشه می گردی)

هر آفت دن ، بر حذر سـن(از هر آفتی،به دور هستی)

قار- یاغیشلار ، سنه یاغان(بارانها و برفها ،برای تو می بارد)

آنا یوردوم ، آذربایجان(سرزمین مادری ام،آذربایجان)

dvd gps 206

قول-قانادیم ، هوسیم سن(بال وپرم،هوسم)

یورولمایان ، نفسیم ســـن(نفس خستگی ناپذیرمن)

من اوره یم ، قفسیم سن(من دل هستم وتو قفسم)

منه دایاق ، کؤمــک دوران(برمن تكیه داده ای و كمك منی)

آنا یوردوم ، آذربایجان(سرزمین مادری ام،آذربایجان)

dvd gps 206
من قوش اولسام ، سن پریم سن(اگر من پرنده باشم توبال من هستی)

زرگـــــر اولسام ، ســـن زریم سن(اگر طلا فورش باشم،طلای منی)عاشیق اولسام ، دیل بریم ســـن(اگر عاشق باشم،دلبرم تو هستی)

عاشیق لری ، ســــای سیز اولان(آنكه عاشق هایش بیشمار هست)

آنا یوردوم ، آذربایجان(سرزمین مادری ام،آذربایجان)

dvd gps 206

گؤزَل لــــــرین ، گؤزَلی ســـن(زیبای زیباترین هایی)

داد لی-دوزلـــو مزه لی سن(با مزه و با نمك و شیرینی)

شاعیرین شعر ، غزلی سن(غزل و شعر شاعرانی)

آدین سنـین ، دیلــــده قالان(ای كه اسمت در زبانها می ماند)

متن اشعار
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



دریاچه ارومیه

درياچه اروميه وضعيت اسفباري داردتااندازه اي كه مسئولان به اين نتيجه رسيده اندكه ديگرنمي توان به حرف وشعاربسنده كرد.                                                    دركميته منطقه اي مديريت درياچه اروميه،نمايندگان جهادكشاورزي،سازمان حفاظت محيط زيست ووزارت نيروبه اين جمع بندي رسيده اندكه ازمجموع 7ميلياردمترمكعب آبي كه سالانه درحوضه آبريزاروميه جاري مي شود3/1ميلياردمترمكعب آن بايدبه درياچه اروميه واردشود(ميزان ورودآب رودخانه هابه اين درياچه صفراست.).                                                                                                      اكنون مهمترين پرسش اين است كه چگونه مي توان اروميه وشهرهاي ديگراستان هاي همجواروحتي كشورهاي همسايه راازخطرريزگردهاي نمك نجات داد؟                                                                                                     بررسي معضل موجودوجمع بندي نظرات كارشناسان وصاحب نظران،نشان مي دهدراهكارهاي ذيل مي توانددرنجات درياچه اروميه موثرباشد:                                                                                                    

-باتوجه به وضعيت بحراني اروميه،نخستين قدم بازكردن دريچه سدهابه روي اين درياچه مي باشد.                                                                                -آنچه اروميه رابه وضعيت امروزي مبتلاكرده،سوءمديريت منابع آب وخاك درمنطقه است.ازاين رو،ضروري است هريك ازنهادهاي ذيربط به تعهدات خوددرحوضه مديريت آب وخاك اقدام كنندوتقصيررابرگردن خشكسالي وشرايط آب وهوايي نياندازندچراكه اگرقراربودخشكسالي عامل اين معضل شود،درياچه وان تركيه كه درفاصله بسياركمي نسبت به درياچه اروميه واقع شده نيز خشك مي شد.                                                                                                      -وزارت نيروعلاوه بربازكردن دريچه سدها،زمينه ورودحقابه درياچه اروميه رافراهم سازدواجازه دهدكه آب رودخانه هاوارددرياچه اروميه شود.                                                                                                     -انتقال آب به درياچه اروميه باهمه انتقاداتي كه برآن وارداست مي تواندبه عنوان آخرين راهكارموردتوجه قراربگيرد.                                                         سخن آخر:انتظارمي رودمسئولان ذيربط اعم ازوزارت نيرو،وزارت جهادكشاورزي وسازمان محيط زيست باهماهنگي وبه دورازبخشي نگري به تعهدات خوددرقبال درياچه اروميه عمل كنند.                                                                       ازنمايندگان مجلس هم انتظارمي رودخشك شدن درياچه اروميه رامعضلي ملي بدانندوبااين رويكرد،رفع اين معضل راوجهه همت خودقراردهند.



ائل گولو

ائل گولو

http://azarbaycan.lxb.ir/userfiles/pimage/1985918283111583923574262487022691531679520226.jpg

این تفرجگاه از بناهای تاریخی شهر تبریز بوده و در ۷ کیلومتری این شهر واقع گردیده‌است.

«قهرمان میرزا» پسر هفتم عباس میرزا در دوران حکمرانی خود در تبریز آن را تملک کرده و عمارت دوطبقه‌ای در وسط استخر ایجاد نمود؛ سپس تپه‌ها و مزارع اطراف آن را به مجموعهٔ فوق ملحق ساخته و مجموعه‌ای از جوی‌ها و آبشارها مهیا ساخت که در نوع خود بسیار زیبا بود.

ولی با درگذشت وی فرزندانش به تصور بدیمن‌بودن بنای فوق آن را رها کردند. از آن تاریخ تا سال ۱۳۰۹ خورشیدی که شهرداری تبریز اقدام به تعمیر و تبدیل آن به‌عنوان گردشگاه عمومی کرد، به‌صورت استخر ذخیرهٔ آب مزارع و فضای سبز شهر درآمده‌بود.

رطوبت ناشی از نفوذ آب به پایه‌های بنای وسط استخر، شهرداری را مجبور ساخت که چندین‌بار آن را بازسازی نماید.




قلعه بابک

قلعه بابک

قلعه جمهور معروف به دژ بابک در 50 کيلومتري شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غربي شعبه‌اي از رود بزرگ قره سو قرار دارد؛ منطقه‌اي که به نام کليبر معروف است. دژ بابک خرمدين، دژي است بر فراز قله کوهستاني در حدود 2300 تا 2700 متر بلندتر از سطح دريا. اطراف اين قلعه را از هر طرف دره‌هاي عميقي با 400 تا 600 متر عمق فرا گرفته است و تنها از يک سو راهي باريک و صعب العبور جهت دسترسي به اين قلعه وجود دارد. قلعه بابک که به نام‌هاي قلعه بابک، دژ بابک، بذ و قلعه جمهور هم معروف است.

مسافت راه كليبر به قلعه با اينكه از 3 كيلومتر تجاوز نمي كند ولي بسيار دشوار است و به هنگام عبور بايد گردنه ها و گذرهاي خطرناكي را پشت سر گذاشت. قبل از رسيدن به دروازه قلعه و ورود به بناي مستحكم دژ بايد از معبري عبور كرد كه به صورت دالاني است و از سنگ هاي منظم طبيعي شکل گرفته و تنها گنجايش عبور 1 نفر را دارد و دو نفر به سختي مي توانند از آن بگذرند. فاصله اين معبر تا باروي قلعه در حدود 200 متر است و مقابل آن قرار دارد. از همين نقطه است كه صعوبت راه و ابهت خاص اين قلعه رفيع و موقعيت خيره كننده آن بيننده را به اعجاب وا مي دارد. امتداد بصري معبر در نهايت به دروازه قلعه ختم مي شود و دقيقاً در راستاي آن قرار دارد كه باعث مي شود ورود هر تازه وارد و سپاهي و غيره از طريق دو برج ديده باني در سمت دروازه ورودي قابل رؤيت باشد.

براي نفوذ به داخل تنها راه ورود دروازه اصلي است و از كوهستان امكان وارد شدن به قلعه وجود ندارد. با گذر از دروازه ورودي و پشت سر گذاشتن بارو، جهت رسيدن به دژ اصلي بايد از گذرگاهي باريك كه حدود 100 متر صعود از ارتفاع را نيز به همراه دارد گذشت تا به مدخل ورودي قلعه رسيد، مسيري صعب العبور كه از يك سمت مشرف به دره اي است با جنگل هاي تنگ و ژرفايي در حدود 400 متر كه به صورت تيغه و ديواره تا قعر دره ادامه دارد.

در تكيه گاه هاي طبيعي اين ديواره ها و چهار جهت بنا چهار جايگاه براي ديده بان ها به صورت نيمه استوانه ساخته شده اند. اينها مقر كوه بانيه ها و سربازاني است كه هر جنبنده اي را تا كيلومترها دورتر، از فراز دره ها و كوهپايه ها زير نظر مي گرفتند. پس از صعود، براي ورود به دژ اصلي از مدخل ديگري با پلكان هايي نامنظم بايد عبور كرد. طرفين مدخل دژ، به وسيله دو ستون كاذب مشخص شده است.

بناي دژ كه دو طبقه و سه طبقه است که  پس از ورودي قرار گرفته است و پس از آن تالار اصلي وجود دارد كه اطراف آن را هفت اطاق فرا گرفته است، اطاق هايي كه به تالار مركزي را دارند. در قسمت شرقي دژ تأسيسات ديگري مركب از اطاق ها و آب انبارها ساخته شده است؛ سقف آب انبارها با طاق جناغي و گهواره اي استوار شده اند. محوطه داخلي آنها نيز به وسيله نوعي ساروج غير قابل نفوذ گرديده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان و هنگام مضايق و محاصره ها از آب آنها استفاده مي شده است. در سمت شمال غربي دژ پلكان هايي سرتاسري وجود داشته كه اكنون ويران شده و قسمت هايي از آن بيرون خاك است و تنها راه صعود به بخش هاي مرتفع تر بناست.

از آثار معماري و برخي از سنگ هاي زبره تراش و روش چفت و بست سنگ ها و ملات ساروج و اندود ديوارها از نوعي گچ و خاك مي توان به يقين اظهار داشت كه ساختمان اين دژ و قلعه در روزگار اشكانيان و بخصوص ساسانيان ساخته شده است. در قرون دوم و سوم و تا چند قرن پس از آن مورد تعمير و مرمت قرار گرفته و تغييراتي در آن به وجود آمده و الحاقاتي در بنا ايجاد شده است.

در مورد اشيا و ابزاري كه از قلعه بابك به دست آمده بايد گفت كه نخستين اشيا بدست آمده سفالينه هاي منقوش و لعاب خورده بود كه يك دوره استقرار تا اوايل قرن هفتم هجري را نمايش مي داد. همچنين تعدادي سكه هاي مسي كشف شدند كه برخي از آنها به علت ساييدگي و زنگ خوردگي فراوان غير قابل خواندن است و در بين اين سكه ها برخي مربوط به اتابكان آذربايجان و هزارسيبان (قرون ششم و هفتم هجري) هستند.

به لحاظ سوق الجيشي موقعيت استقرار بنا بر فراز قله به گونه اي ست كه بيست نفر سپاهي قادر بوده اند هجوم يك سپاه صد هزار نفري را مانع شود و تلفاتي هم نداشته باشند، چه تير و كمان و اسلحه معمول زمان را به سربازان و مستحفظاني كه بر بلندي موضع مي گرفتند به جهت بعد مسافت كارگر نمي افتاده است. بدون اين كه قصد اغراق در بين باشد موقعيت مستحكم قلعه و دژ، آن چنان اعجاب انگيز است كه از نبوغ نظامي و آگاهي كامل بنيان گذار آن حكايت مي نمايد. از همين جا بوده است كه بابك خرم دين و يارانش به مدت بيست و چند سال لشكريان عرب را كه به قصد محاصره و سركوب جنبش او آمده بودند در كوه ها سرگردان و با شبيخون هاي خود آنها را از دم تيغ گذرانده و وادار به فرار مي كردند.

 

 




واقعیتی عجیب اززندگی گرگ ها

پژوهشگران باطراحی یک آزمایش به واقعیت عجیبی درموردزندگی گرگ هادست یافتند.

آنان گرگ هایی راازپنجاه کشورجهان وازنژادهای گوناگون جمع آوری کرده ودریک منطقه رهاکردندوباکمال تعجب نظاره گراتحادمیان گرگ هاشدند.

گرگ هاسریعاگروه تشکیل دادندوبه طوردسته جمعی به شکارودفاع ازگله پرداختند.همین آزمایش درموردکایوت هاوسگ های وحشی نیزانجام شدامانتیجه ی اولیه رانداشت واین حیوانات به جای تشکیل گروه به مبارزه باهم پرداختند.




صفحه قبل 1 ... 29 30 31 32 33 ... 36 صفحه بعد

تبلیغات

مجله اینترنتی آذربایجان

ساير اخبار

با عاشورائیان

وهب مسیحی

امکانات