azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

azərbaycan səsı|ندای آذربایجان
وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

سونگون 40 درصد مس کشور را تولید می‌کند

معدن مس سونگونمدیر مجتمع مس سونگون گفت: سه معدن سرچشمه کرمان، خاتون آباد شهربابک و سونگون ورزقان در کشور به استخراج و تولید مس اختصاص دارد که 40 درصد مس تولیدی کشور مربوط به ذخایر معدن مس سونگون است.

مجتمع مس سونگون به عنوان نخستین مجتمع از شرکت ملی صنایع مس ایران موفق به دریافت استاندارد بین‌المللی TUV از شرکت «TUV NORD» آلمان شد.

در سال‌جاری مجتمع مس سونگون توانست پس از انجام ممیزی‌های دقیق و سخت توسط تیم ممیزی در مدت 23 نفر روز، استانداردهای جهانی خود را در قالب «ISO9001 » مدیریت کیفیت، «ISO14001» مدیریت زیست محیطی، استاندارد «OHSAS18001» مدیریت ایمنی و استقرار سیستم مدیریت یکپارچه ˈIMSˈ از سوی شرکت« TUV NORD» آلمان کسب کند.

کسب این استانداردها موجب افزایش چشمگیر توان مجتمع مس سونگون برای حضور در بازارهای جهانی و عرضه محصولات با ارزش صنعت مس می‌شود.

استاندارد TUV قابلیت انطباق با انواع ایزوها را دارد،این استاندارد یکی از معتبرترین استانداردهای جهان در زمینه سلامتی کالاهای صنعتی ارائه شده بر سلامتی انسان و محیط زیست است.

این سازمان بین المللی به عنوان مشاور مستقل بر سلامت کارکرد کالاها یا تولیداتی همچون دودزایی وسایل نقلیه، محصولات کشاورزی، استاندارد ساخت موتور خودروهای سنگین و سبک و تاسیسات انرژی نظارت دارد.

کالای استاندارد به منزله تولید و خدمات در چارچوب نظم و قانون است،بسیاری از زیرشاخه های دارنده TUV می‌توانند به عنوان سازمان دهندگان و هم چنین گسترش دهندگان مقوله انرژی و مفاهیم وابسته به آن عمل کنند.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون افزود: سه معدن سرچشمه کرمان، خاتون آباد شهربابک و سونگون ورزقان در کشور به استخراج و تولید مس اختصاص دارد که 40 درصد مس تولیدی کشور مربوط به ذخایر معدن مس سونگون است.

 

 




تعطيلي تمامي فعاليت‌هاي ورزشي شهرداري در سطح قهرماني

شهرداری تبریزخبرگزاری شهریار؛ به دنبال اعلام رأي قطعي كميته استيناف فدراسيون فوتبال در خصوص اعتراض تيم فوتبال شهرداري تبريز و اعضاي كادرفني اين تيم و سنگين‌تر شدن رأي صادره قبلي كميته انضباطي در كميته استيناف ، كليه فعاليت‌هاي ورزشي شهرداري تبريز در حوزه قهرماني و تيم‌داري حرفه‌اي تعطيل و تمامي تيم‌هاي ورزشي تحت مديريت اين مجموعه منحل شدند.

خبرگزاری شهریار به نقل از  روابط عمومي شهرداري تبريز گزارش داد، ساعاتي قبل ، كميته استيناف فدراسيون فوتبال نظر نهايي و رأي قطعي خود در خصوص اعتراض تيم فوتبال شهرداري تبريز به رأي اعلامي و اصداري كميته انضباطي را صادر و نه تنها تخفيفي در اين رأي اعمال نكرد ؛ بلكه تيم فوتبال شهرداري تبريز را كه پيش از اين با رأي قبلي به ليگ يك سقوط كرده بود ، با يك رده سقوط ديگر به ليگ دسته دو فرستاد.

در پي اين تصميم ، مديريت ارشد شهرداري تبريز كه پيش از اين نيز از احتمال تعطيلي تمامي فعاليت‌هاي ورزشي خود در صورت تداوم اين نوع برخوردهاي حذفي خبر داده و با اعلام تعليق موقت تمامي فعاليت‌ها ورزشي منتظر اعلام نظر نهايي كميته استيناف بود ، تعطيلي كامل و قطعي تمامي فعاليت‌هاي ورزشي و نيز انحلال تيم‌هاي مختلف ورزشي خود را اعلام و تأكيد كرد از اين پس تنها در حوزه ورزش همگاني و شهروندي سرمايه‌گذاري خواهد كرد.

رأي امروز كميته استيناف فدراسيون فوتبال  ايران بر عليه شهرداري تبريز در حالي سنگين‌تر از قبل شده است كه چندي پيش مدير حقوقي شهرداري با تنظيم و تسليم لايحه دفاعيه دقيق ، حقوقي و مستدل ، كه در برگيرنده  ايرادات شكلي و ماهوي به رأي كميته انضباطي و نيز استدلالات متقن حقوقي بود ، رسما به صدور اين رأي اعتراض كرده بود.

از سوي ديگر پي‌گيري‌ها و رايزني‌هاي منطقي و بدون فشار مسوولان استاني اعم از نمايندگان مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي ، استاندارآذربايجان‌شرقي ، مديركل ورزش و جوانان استان ، رييس هيأت فوتبال استان ، چهره‌هاي مختلف ورزشي و ديگر افراد نيز در اين خصوص بي‌تأثير بود و كميته استيناف در نهايت رأي به سقوط تيم فوتبال شهرداري به دسته دوم داد.

اين تصميم در حالي از سوي كميته استيناف اتخاذ گرديده كه ساعاتي پيش علي كفاشيان رييس فدراسيون فوتبال ايران در حاشيه افتتاح ساختمان جديدي هيأت فوتبال استان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران محلي ابراز اميدواري كرد كه كميته استيناف با نگاهي منصفانه ، تصميمي در راستاي كمك به اين تيم اتخاذ نمايد.

گفتني است  از نخستين روزهاي طرح موضوع تباني بر عليه شهرداري تبريز ، كه با اتهام‌زني‌هاي ناباورانه از سوي مسوولان فدراسيون شروع و با فرافكني و راه‌اندازي پروژه پرونده‌سازي ادامه يافت و در نهايت با صدور احكام سنگين پايان پذيرفت معلوم بود كه هدف ، چيزي جز تلاش همه جانبه و هدفمند براي محروم كردن تيم شهرداري از حضور در ليگ برتر نيست و اين موضوع نيز با اظهارات و اقدامات ضد و نقيض آقايان مسوول در نشت‌هاي متعدد و روند بررسي پرونده و نيز جلسه نمايندگان محترم مردم تبريز در مجلس در فراكسيون ورزش به عينه به اثبات رسيد.

بي‌ترديد ، اعلام اين رأي و محروم كردن تيم فوتبال شهرداري از حضور در ليگ برتر و احكام سنگين ديگر بر عليه مديران و ديگر عوامل اين تيم نمي‌تواند كارنامه‌اي روشن و موفق براي كميته‌هاي انضباطي و استيناف فدراسيون فوتبال و ديگر دست‌اندركاران ورزش كشور تلقي شود .

مدیریت شهری تبریز و در رأس آن شهرداری ، طی 8 سال گذشته با سرمایه گذاری هنگفت و هدفمند در حوزه ورزش ، گام های عملی و موثری در راستای حمایت از تیم های ورزشی برداشته و از این رهگذر با قبول مسوولیت حمایت ، هدایت و مدیریت ده ها تیم ورزشی تبریز در سطح قهرمانی و ملی ، نام خود را به عنوان حامی درجه یک ورزش در كشور مطرح کرده و این موضوع از موفقیت تیم های مختلف ورزشی تحت هدایت و حمایت شهرداری قابل احصاء و اثبات است.

در حال حاضر شهرداری تبریز بار اصلی حمایت و مدیریت بیش از 70 درصد تیم های ورزش تبریز در رقابت های لیگ برتر و دیگر رده ها را به دوش می کشد که از آن جمله می توان به تیم های والیبال ، بسکتبال ، هندبال ، فوتسال ، فوتبال ، فوتبال ساحلی ، دوچرخه سواری ، راگبی ، سپک تاکرا و رشته های دیگر اشاره کرد با اين حال و با توجه به رأي نهايي كميته استيناف ، مديريت شهري تبريز ضمن اعلام آمادگي خود براي واگذاري امتياز تيم فوتبال خود به افراد حقيقي و حقوقي ، ديگر تيم‌هاي ورزشي تحت مديريت خود را نيز در اختيار اداره كل ورزش و جوانان قرار مي‌دهد تا نسبت به هدايت ، مديريت و حمايت از اين تيم‌ها به شكل و شيوه‌اي كه خود مي‌خواهد و مي‌تواند اقدام نمايد.




اهدای مدال‌ها ولوح‌های برترین مخترع ومبتکرجهان به موزه شهرداری تبریز

برترین مخترع جهانهمزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ، برترین مبتکر و مخترع جهان در سال‌های 2012 و 2013 مدال‌های قهرمانی و نیز لوح‌ها و دیپلم‌های افتخار خود را تقدیم موزه شهر و شهرداری تبریز کرد.

روابط عمومی شهرداری تبریزاعلام کرد:

کامران رحمتی شادباد مخترع و مبتکر برتر جهان در سال‌های 2012 و 2013 و سرپرست تیم علمی شهرداری تبریز که طی دو سال گذشته از سوی انجمن اختراعات و ابتکارات جهان به عنوان برترین مخترع جهان برگزیده و معرفی شده بود،با حضور در دفتر مهندس نوین شهردار تبریز ، ضمن اهدای کلیه مدال‌ها ، لوح‌ها و دیپلم‌های افتخار دریافتی خود از رقابت‌ها و مسابقات جهانی و بین‌المللی به وی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های شهردار تبریز در راه کسب این افتخارات قدردانی کرد.

تیم علمی شهرداری تبریز چندی پیش به سرپرستی دکتر کامران رحمتی شادباد با ارایه طرح بتن فتوکاتالیستی ضدیخ با استفاده از نانوسیمان در چهلمین دوره مسابقات و نمایشگاه بین المللی سوئیس موفق به کسب مدال طلا شدند.

چهلمین نمایشگاه بین‌المللی اختراعات سوئیس که زیرنظر و حمایت مستقیم فدراسیون جهانی اختراعاتIFIA  و سازمان بین المللی مالکیت‌های فکری و معنوی سازمان ملل WIPO و انجمن مخترعان  کشور کره جنوبی KIPA   در ژنو برگزار شد و در آن 789 شرکت کننده از 49 کشور جهان بیش از یک هزار  اختراع جدید خود را به نمایش گذاشتند.

کامران رحمتی شادباد سرپرست تیم علمی شهرداری تبریز و مشاور شهردارتبریز در حاشیه اعطای این مدال‌ها طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های طرح بتن فتوکاتالیستی ضدیخ با استفاده از نانوسیمان که در چهلمین دوره مسابقات و نمایشگاه بین المللی سوئیس ارائه شد، افزود: وزن یک مترمکعب این بلوک حدود 600 کیلوگرم میباشد که حدود یک سوم مترمکعب آجرفشاری وزن دارد که این امر باعث می شود در زمان زلزله خسارت کمتری متوجه سازه ها شود. از ویژگی های مهم این بلوک ها مقاوم بودن آن در برابر یخ زدگی، دارا بودن خاصیت پاک‌کنندگی آلاینده‌ها، غیر آتش‌گیر بودن، کاهش مصرف سیمان و عایق صوتی و حرارتی است.

در همین حال علیرضا نوین شهردار تبریز نیز در سخنانی با قدرد‌انی از تلاش‌های تیم علمی شهرداری تبریز در این دوره از مسابقات با اعلام این که شهرداری تبریز از طرح‌ها، ایده‌ها، اختراعات و ابتکارات جوانان شهر تبریز که در حوزه مدیریت شهری باشد حمایت می‌کند، افزود: یکى از مهم‌ترین راهکارهاى توسعه همه جانبه کشور و تحقق اهداف توسعه، توجه به نقش نیروهاى جوان، نخبگان و استعدادهاى درخشان جامعه است.

وی با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات شهرداری تبریز طی سال‌های اخیر در حمایت مادی و معنوی از چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی و نیز بسترسازی برای موفقیت‌های این قشر خاطرنشان کرد: نخبگان و فرهیختگان به عنوان ذخایر آینده کشور و سفیران عزت و افتخار ملی نیازمند بالاترین امکانات و حمایت‌ها هستند که شهرداری تبریز تنها در یک سال گذشته  اقدامات قابل توجهی از جمله پشتیبانی مادی و معنوی قابل توجه از نخبگان علمی و مدال آوران صاحب نام جهانی در حوزه های علمی، ورزشی و هنری انجام داده است.

رحمتی پس از دیدار با شهردار تبریز، با حضور در موزه شهر و شهرداری تبریز مدال‌ها و لوح‌های افتخار خود را تقدیم مدیریت این موزه و مدیر گردشگری و موزه‌های شهرداری کرد.




رعد و برق 3 چوپان را زد

رعدوبرقمسئول روابط عمومی فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: رعد و برق در روستای کسانک شهرستان اهر سه چوپان را مصدوم و راهی بیمارستان کرد.

به گزارش فارس سه نفر در روستای «کسانک» از توابع شهرستان اهر دچار مصدومیت ناشی از رعد و برق شدند.

این سه نفر که در حال چوپانی و چرای گوسفندان بودند در اثر رعد و برق دچار سوختگی‌هایی از ناحیه دست و کمر شدند.

یکی از مصدومان هشت ساله و دو نفر دیگر حدودا 30 ساله هستند.

بارندگی و لغزنده بودن مسیر جاده منتهی به روستا و محل چراگاه نفرات اعزامی از اورژانس اهر را مجبور به پیاده‌روی چهار کیلومتری برای رسیدن به مصدومان کرده است.

دراین گونه از حوادث توصیه میشود از حرکت دادن مصدومان حادثه رعد و برق جدا خودداری کنید و در صورت ضروری بودن جابه‌جایی حتما از وسایلی نظیر برانکارد استفاده کرده و از حرکت دادن و یا راه رفتن مصدومان جلوگیری شود.

لختگی ناشی از برق گرفتگی در صورت حرکت مصدوم امکان انتقال این لخته‌ها به قلب و ریه و سایر اعضای بدن وجود دارد که این امر پیامدهای جبران‌ناپذیری را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.




اعتراض‌های فرهاد صداقت به حکم کمیته انضباطی

شهرداری تبریزروابط عمومی شهرداری تبریزاعلام کرد:

فرهاد صداقت در خصوص حکم کمیته انضباطی علیه تیم شهرداری تبریز عنوان کرد: تا دقیقه 85 بازی با راهیان کرمانشاه داشتیم حذف می‌شدیم و این تیم فولاد یزد بود که با شکست دادن استقلال خوزستان ما را لیگ برتری کرد، کمیته انضباطی با چه حسابی می‌گوید ما به بازیکنان تیم راهیان کرمانشاه چهار سکه بهار آزادی داده‌ایم؟! اگر رشوه داده بودیم در این صورت باید این تیم را با اختلاف شکست می‌دادیم.

وی افزود: کدام آدم عاقل در لابی هتل به بازیکن حریف چهار سکه می‌دهد و حتی عکس هم می‌اندازد؛ نکته جالب اینجا است که فدراسیون این عکس را به ما نشان نمی‌دهد و فقط ادعا می‌کنند تبانی شده است، اعتقاد دارم به هیچ وجه تبانی در کار نیست و مشکل این افراد فقط با تبریز است و نمی‌خواهند سه تیم از این شهر در لیگ برتر حضور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: 10 هفته پیش با فولاد یزد بازی کرده ایم و این تیم را شکست دادیم، حالا بعد از این مدت سرمربی این تیم ادعا می کند بازیکن شماره چهار شان در بازی مقابل شهرداری کم کاری کرده است؛ مسئولان کمیته انضباطی فقط روی ادعای یک فرد علیه ما حکم صادر می‌کنند، در صورتی که اصلأ ما با هیچ بازیکنی از این تیم هیچ حرفی نزده‌ایم.

سرپرست تیم شهرداری تبریز بیان کرد: بعضی افراد در تبریز هستند که با چشم غاصبانه به فوتبال نگاه می‌کنند و درک زیادی از فوتبال ندارند.

وی اضافه کرد: رئیس هیئت فوتبال تبریز در نامه‌ای به فدراسیون کتبأ اعلام کرده است در بازی با شهرداری بندرعباس قرار بود تیم شهرداری تبریز تبانی کند و به همین دلیل مسئولان این تیم اجازه نداده‌اند از این دیدار فیلمبرداری شود، که این ادعا هم درست نیست و مانده‌ام روی چه مدرکی این صحبت‌ها بیان می‌شود.

صداقت اظهار کرد: دو سال است در حق فوتبال تبریز اجحاف می‌شود؛ دو فصل پیش خود مسئولان کمیته انضباطی به مدیر باشگاه گسترش فولاد گفتند شما حق صاحب هستید و تیم نساجی تخلف کرده است و باید به لیگ صعود کنید، اما اجازه نمی‌دهیم از تبریز سه تیم در لیگ حضور داشته باشد.

وی افزود: سال قبل هم گهر در سناریویی ساختگی با گل دقایق پایانی لیگ برتری شد و سوای این مسئله یکی از تیم‌ها با بازیکنی که سرباز فراری بوده در مقابل ماشین‌سازی بازی کرده بود و طبق قانون، سال قبل هم باید ماشین‌سازی به لیگ برتر می‌آمد، مطمئن هستم اگر امسال ما دوم می‌شدیم هیچ کس از تبانی حرف نمی‌زد چرا که همه ساله در لیگ برتر تیم‌های مطرح تبانی می‌کنند ولی حتی صدای مسئولان کمیته انضباطی هم در نمی‌آید.

صداقت تأکید کرد: فدراسیونی‌ها می‌ترسند تیم‌های مورد نظرشان در هر سال سه بار به تبریز بیایند و مقابل تیم‌های این شهر 9 امتیاز از دست بدهند.

وی عنوان کرد: دسته اولی شدن شهرداری را به آقای فردوسی‌پور تبریک می‌گویم وی در این باره خیلی زحمت کشیده است و دو هفته پیاپی تا ساعت دو شب علیه شهرداری برنامه اجرا کرده است و دیروز از خوشحالی نمی‌دانست چه کار کند و مانده‌ام سال قبل که تبانی تیم فوتسال پرسپولیس علنی شد در برنامه نود فقط در حد چند دقیقه روی این مسئله صحبت شد.

سرپرست تیم شهرداری تبریز گفت: باشگاه شهرداری وکیل گرفته و به شدت دنبال حق و حقوق پایمال شده خود است و یکی از مسئله ای هم که در این حکم ما را ناراحت کرده؛ فقط مسئولان سایر تیم‌ها محروم شده‌اند و خود تیمها نه، این در حالی است که هم مسئولان و هم خود تیم شهرداری محروم شده است.




سرمربی آلمانی در راه تبریز،آغاز مذاکره تراکتورسازان با میدن دروپ

آرم تراکتورسازیمسئولان باشگاه تراکتورسازی در اقدامی غیر منتظره قصد دارند ارنست میدن دروپ آلمانی سرمربی سابق این تیم را برای فصل آینده سرخپوشان تبریز انتخاب کنند.

به گزارش مهر، یک مقام آگاه از باشگاه تراکتورسازی خبر از مذاکره مدیران این باشگاه با ارنست میدن دروپ داد.

این مربی آلمانی که حدود هشت سال پیش در تبریز به عنوان سرمربی تیم تراکتورسازی فعالیت می کرد، گویا بار دیگر هدایت این تیم را به عهده خواهد گرفت.

میدن دروپ طی سال های 2004 و 2005 سرمربی تیم تراکتورسازی در لیگ دسته اول بود اما وی در رساندن این تیم تبریزی به لیگ برتر توفیق نیافت.

گفته می شود قرار است دستیاران میدن دروپ از مربیان بومی باشند.

این مربی آلمانی در تیم های مختلف کشور خود مربیگری کرده و یک فصل نیز سرمربی تیم آرمینیا بیله فیلد که علی دایی را در خدمت داشت، حضور داشته است.

تراکتورسازان همزمان با دو، سه مربی دیگر از جمله منصور ابراهیم زاده، حسین فرکی و رسول خطیبی نیز مذاکره می کنند.




آبگرفتکی شدید معابر و اختلال تردد در اردبیل

بارش های شدید باران و تگرگ که از بعد از ظهر جمعه در برخی از مناطق استان اردبیل آغاز شد، موجب آبگرفتگی شدید در بسیاری از مناطق شهر اردبیل شد.

به گزارش مهر، سامانه بارشی و سرد که از دو روز پیش شرایط جوی این استان را تحت تاثیر قرار داده بود، از نیمه شب گذشته بارش های پراکنده ای را موجب شد که این بارش ها از بعد از ظهر امروز جمعه با شدت بیشتری همراه است.

بارش باران که از نیم ساعت پیش در مرکز استان آغاز شده و از شدت زیادی برخوردار است، ضمن طراوت بخشیدن به هوا و خوشحالی مردم این استان بویژه کشاورزان موجب آبگرفتگی بخش های بسیاری از شهر اردبیل شده و تردد شهروندان را مختل کرده است.

هم اکنون بارش باران تداوم داشته و در مناطق مرکزی و حاشیه ای شهر اردبیل ضمن نفوذ آب به داخل منازل و مغازه ها و ایجاد خسارت برای این شهروندان، تردد افراد پیاده و حتی خودروها را با مشکل مواجه کرده است.

               سیل دراردبیل

بیشترین میزان آبگرفتگی هم اکنون در مناطق و محلاتی نظیر دروازه مشگین، چهارراه حافظ، میدان وحدت، میدان علی سرباز، رفاه و... به چشم می خورد و در این مناطق بویژه دروازه مشگین نفوذ آب به مغازه ها و منازل خسارت زیادی را به بار آورده است.

برخی از شهروندان آبگرفتگی با بارش های کوتاه مدت را از جمله ضعف های شهری مرکز استان عنوان می کنند و تاکید دارند که مهندسی شهری اردبیل بویژه در زمینه جمع آوری و دفع آب های سطحی کارشناسی شده نیست.

همچنین این افراد با اشاره به زباله های پخش شده در سطح معابر و خیابان های اردبیل با بارش باران و آبگرفتگی، از خدمات شهری انتقاد کردند و سیستم جمع آوری زباله از معابر و جوی خیابان را دارای مشکل خواندند.

علاوه بر این بارش باران در جاده های منتهی به اردبیل نیز موجب لغزندگی و بروز تصادفات چند خودرو شده است که خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

پیش از این مدیریت بحران استان اردبیل نسبت به بارش های شدید و آبگرفتگی هشدار داده و یادآور شده بود که با توجه به وجود ناپايداري­ها در جو استان و همچنين بر اثر شرايط فصلي و محلي آبگرفتگي معابر عمومي در برخی نقاط استان دور از انتظار نیست

بارش باران هم اکنون در اکثر مناطق استان اردبیل بویزه در مناطق مرکزی و کوهستانی گزارش می شود.

هم اکنون دمای هوای اردبیل با کاهش محسوسی مواجه شده که همین امر شهروندان را مجبور کرده در پنجاه و هشتمین روز از فصل بهار در ساعات پایانی از وسایل گرمازا استفاده کنند.

دمای هوای این استان در کمترین میزان به هشت درجه سانتی گراد می رسد. براساس پیش بینی ها کاهش دمای هوا تا روز دو شنبه آینده بویژه در ساعات شب ادامه خواهد داشت.




آذربایجان غربی-مقبره سه گنبد ارومیه

مقبره سه گنبدارومیهاین آرامگاه در سال 580قمری در جنوب شرقى ارومیه ساخته شده و در مرکز بافت قدیمی شهر قرار دارد. یعنی درست در یکی از کوچه‌های منشعب از خیابان استاد برزگر.

مقبره یا برج آجری سه گنبد متعلق به قرن ششم هجری بوده و در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفی باقی مانده است.

در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفى است که آن را از سنگ تراشیده‌اند و در پایان کتیبه، محرم سال ۵۸۰ هجرى خوانده مى‌شود. از این رو شاید بتوان مقبره یا برج آجرى سه گنبد را متعلق به قرن ششم هجرى دانست.

طبق این کتیبه این بنا به دستور یکی از امرای سلجوقی به نام شیث قاطه المظفری ساخته شده است. از نظر معماری این بنا با مقابر قرن ششم هجری قمری بخصوص مقابر مراغه و سایر مقبره های دوره های سلجوقی مشابهت فراوانی دارد.

سه گنبد

بنای تاریخی سه گنبد عبارت است از سکوی بلندی که به شکل استوانه و مدور ساخته شده است.

قطر بنا 5 متر و ارتفاع آن 13 متر می باشد. ساختمان فعلی دو طبقه است و در چهار سمت آن دریچه‌هایی وجود دارد.طبقه اول به نام سردابه خوانده می شود که دارای پوششی قوس‌دار است و بدین وسیله از طبقه دوم مجزا می‌شود.

درب کوچک طبقهٔ اول ۱ متر و ۷۰ سانت ارتفاع دارد. طبقهٔ دوم که اتاق مقبره خوانده مى‌شود داراى درى به ارتفاع دو و نیم متر است.

به عبارت دیگر، ‌بناى استوانه‌اى شکل مدور داراى دخمه‌ایست که قسمت فوقانى آن را به وسیلهٔ آجر تبدیل به بنایى شامل اطاق مقبره کرده‌اند و مدخل آن در یک قالب معمارى پر نقش و نگار محاط شده و در بدنهٔ استوانه‌اى برج تعبیه شده است؛ درگاه ورودى آن در میان طاق‌هاى سطحى واقع شده و از لحاظ معمارى زینت‌ خاصى به آن بخشیده است.

سقف اصلی گنبد و دیوارهای آن تماما سالم و بر جا می باشد. طبقه دوم بنا مانند سایر مقادیر دوره سلجوقی روی سردابه احداث شده است.

تزئینات سر در ورودی مقبره در نوع خود کم نظیر می‌باشد و به صورت قطعات سنگ و گچ با نقوش هندسی و کتیبه به خط کوفی تزئین شده است.

مصالح قسمت‌های تحتانی بنا تا ارتفاع حدود 3/6 متر از سنگ‌های تراش خاکستری رنگ ساخته شده و از این قسمت به بالا تمام مصالح بنا از آجرهای چهار گوش می‌باشد.

این اثر با شماره 242  در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی، همشهری

 

 




آرتمیا ارومیانا نفس های آخر را هم کشید

تبخير بسيار بالا، کاهش آب ورودي در دهه هاي اخير موجب شد اندک آب موجود درياچه اروميه به علت غلظت نمک به حالت فوق اشباع رسيده و شرايط مطلوب براي ادامه حيات آرتميا اروميانا از بين برود. امروز ديگر خبري از تنها موجود زنده درياچه اروميه نيست، آرتميا نفس هاي آخر را هم کشيد.

به گزارش مهردر حال حاضر ترکيب جمعيتي آرتميا اروميانا تنها موجود ارزشمند درياچه اروميه از بين رفته و تنها مي توان تخم اين موجود را در اين زيست بوم بحراني پيدا کرد تخم هاي ارزشمندي که اگر چاره انديشي نشود بايد منتظر انقراض نسل آرتميا اروميانا در داخل درياچه اروميه بود.

به اعتقاد کارشناسان مسايل اقتصادي آذربايجان غربي آرتميا اروميانا به دليل اقتصادي بودن و ارز آوري، کمک به رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال در منطقه يکي از منابع مهم اقتصادي استان به شمار مي رود و اين موجود تنها در درياچه اروميه يافت مي شود.

آرتميا از بين کل جانوران پرسلولي در کره خاکي مقاوم ترين در خصوص زيست در آب با ميزان شوري بالاست ولي متاسفانه شرايط موجود درياچه اروميه و رسيدن آب آن به حالت فوق اشباع موجب به خطر افتادن حيات آتميا نيز شده است.

                اروميانا

ويژگي‌هاي آرتميا اروميانا

آرتميا تنها موجود زنده درياچه اروميه از خانواده سخت‌ پوستان است که مي‌تواند در آب غليظ و شور زندگي و از جلبک‌هاي موجود درياچه تغذيه کند. اين جاندار شاخص ‌ترين موجود زنده درياچه است که غذاي اصلي پرندگان را تشکيل مي‌دهد و بيشترين منبع غذايي براي ماهيان خاوياري است. اين جاندار تک ‌سلولي با شرايط آب شور درياچه اروميه سازگاري پيدا کرده و هم مي‌تواند زنده ‌زايي و هم تخم‌گذاري کند. البته در شرايطي که استرس محيطي نباشد اين جاندار زنده ‌زايي مي ‌کند.

آرتميا تخم با ارزشي دارد، پرورش ‌دهندگان ميگو طي روشي اين تخم‌ها را باز مي‌کنند ‌و وقتي نوزاد بيرون مي‌آيد، براي مزارع پرورش ميگو استفاده مي‌کنند، زيرا ميگو بايد غذاي جنبنده مصرف کند. از اين‌رو تخم يا سيست آرتميا در سطح دنيا داراي ارزش جهاني است و هر کيلو 80 تا 90 دلار ارزش دارد.

آرتميا اورميانا يکي از هفت گونه شناخته شده آرتمياي دو جنسي در جهان است، ارزش غذايي آن در حد مطلوب است و داراي بيش از 52 درصد پروتئين و چهار درصد چربي است و ترکيب و ميزان اسيدهاي آمينه و اسيدهاي چرب آن در حدي است که نيازهاي آبزيان آبهاي شيرين را به طور کامل برآورده مي سازد.

از اين رو از اين موجود مي توان مستقيما يا پس از منجمد کردن يا خشک کردن به عنوان يک خوراک پروتئيني مغذي براي پرورش انواع ماهيان، ميگوها و خرچنگ هاي آب شيرين استفاده کرد يا مي توان پس ازغني سازي براي پرورش ماهيان و ميگو هاي آب شور به کار برد.

برای خواندن ادامه این خبرادامه مطلب را مشاهده نمایید




دریاچه ارومیه 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد

دریاچه ارومیهمدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی وضعیت دریاچه ارومیه را همچنان بحرانی خواند و گفت: این زیست بوم برای رسیدن به وضعیت تراز نرمال به بیش از 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.

نقی کریمی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در ماه های اخیر افزایش میزان بارندگی ها موجب افزایش سطح دریاچه ارومیه شده است افزود: متاسفانه عمق فاجعه خشکی دریاچه خیلی بالاست و برای رسیدن به تراز نرمال به بیش از 20 الی 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.

کریمی در ادامه از وجود بیش از 23 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان خبر داد و عنوان کرد: 95 درصد چاه های غیرمجاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده که این امر یکی از عوامل بروز بحران دریاچه ارومیه را سبب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در ادامه به ساماندهی چاه های غیرمجاز استان نیز اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات قانونی بحث ساماندهی چاه های غیرمجاز در دستور کار قرار دارد این امر نیازمند همکاری کشاورزان و اهالی منطقه است.

کریمی یاد آور شد: حفظ آب های زیرزمینی به عنوان گنجینه ای ارزشمند به عنوان یک استراتژی مطرح است ولی در کشور ما از این الگو تبعیت نمی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: متاسفانه برخی از کشاورزان اطلاعات صحیحی از این طرح ندارند و تاکنون فرهنگ سازی مناسبی برای اطلاع رسانی به مردم صورت نگرفته در این راستا رسانه ها به خصوص رسانه های فعال در استان می تواند برای اجرای این طرح به مسئولان کمک کنند.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دائمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

متاسفانه دریاچه ارومیه همچنان در وضعیت حاد و بحرانی به سر می برد و از نظر نمک، میزان متعارف نمک دریاچه ارومیه 180تا 220 گرم در لیتر است که طی سنوات گذشته افزایش نمک در این دریاچه رکوردهایی تا 400 گرم در لیتر را داشته و در سال های اخیر این وضعیت منجر به ایجاد شرایط فوق اشباع و شروع به کریستاله شدن در دریاچه شده است.




تور دوچرخه‌سواری بین‌المللی آذربایجان با حضور 19 تیم برگزار می‌شود

توربین المللی دوچرخه سواری آذربایجانحضور 19 تیم شامل 14 تیم خارجی و 5 تیم داخلی برای حضور در تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری آذربایجان قطعی شده است.

بیست و هشتمین دوره تور بین المللی آذربایجان با حضور 19 تیم از جمله 14 تیم خارجی و پنج تیم داخلی در شش مرحله برگزار خواهد شد که اسامی تیم‌های شرکت کننده در این تور به شرح زیر است:


آموری ویتا اوکراین، دوکلا پراک چک ، بریسا اسپور ترکیه، سی سی ان صربستان، رودی پروجکت آلمان، ترنگانو مالزی و شکر اسپورت ترکیه تیم‌های باشگاهی کنتینتال و نیمه حرفه‌‌ای خارجی حاضر در این مسابقات هستند.

همچنین تیم‌های ملی سوریه، الجزایر، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، آلبانی، هنگ کنگ و ازبکستان هم در این رقابت‌ها نیز حضور خواهند داشت.

تیم‌های باشگاهی پتروشیمی تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، آینده، تیم‌های دوم آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی هم 5تیم ایرانی حاضر در تور خواهند بود.

152 ورزشکار و 203 نفر دست اندرکار اجرایی از جمله سه داور بین المللی و نمایندگان فدراسیون جهانی در برگزاری این رویداد ورزشی شرکت می‌کنند.

بیست و هشتمین دوره تور بین‌المللی آذربایجان از یکم لغایت ششم خرداد ماه در شش مرحله و در مسیرهای تبریز، مراغه، ارومیه، خوی، جلفا و تبریز برگزار می‌شود.




طرح افتتاحی رئیس جمهور مسدود شدمنتظر نتیجه آزمایش مقاومت بتن هستیم

تقاطع غیر همسطح شهید مدرس ارومیهطرح افتتاحی رئیس جمهور مسدود شد

تقاطع غیر همسطح پل شهید مدرس ارومیه که یکشنبه هفته گذشته با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان افتتاح شد، امروز با گذشت یک هفته هنوز مسدود بوده و مردم از مسیرهای جایگزین برای تردد در این محور پر رفت و آمد استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، تقاطع غیر همسطح شهید مدرس ارومیه 30 مهر ماه سال 91 با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال کلنگ زنی و بر اساس اظهارات شهردار ارومیه مقرر بود تا 6 ماه آماده افتتاح و  آماده بهره برداری شود.

این طرح  که با هدف تکمیل رینگ ترافیکی ارومیه روز یکشنبه 15 اردیبهشت ماه سال جاری، با تاخیر 16روزه از وعده اعلامی، با حضور رئیس جمهور افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت هم اکنون توسط سازه های بتنی مسدود و مردم از مسیرهای جایگزین استفاده می کنند.

پروژه تقاطع غیر همسطح شهید مدرس ارومیه با هدف حذف تقاطع های همسطح در رینگ داخل شهری، تکمیل رینگ کمربندی و تسهیل و روان سازی ترافیک شهری اجرایی و عملیاتی شد، که با آغاز دور چهارم سفر هیئت دولت با نصب بنرها و مانورهای تبلیغاتی برای آماده بهره برداری بودن و افتتاح طرح با حضور رئیس جمهور توسط شهرداری ارومیه انجام شد.

 

کیفیت فدای افتتاح نمایشی شد

تا یک روز قبل از افتتاح این پروژه بعنوان طولانی ترین طرح شهرسازی آذربایجان غربی در محل اجرا، شاهد وجود نخاله و آماده نبودن از نظر وجود حفاظ های ایمنی، تابلوهای راهنمای مسیر بودیم که مسئولان شهرداری این طرح را یک شبه برای افتتاح توسط رئیس جمهور آماده کرده و به نظر می رسد سرعت بر دقت اجرایی طرح تاثیر منفی داشته و هنوز مقاومت بتن مورد تائید نیست.

پروژه تقاطع غیر همسطح شهید مدرس ارومیه طرحی که یک شبه برای افتتاح آماده شد، با وجود اینکه از دوره های گذشته در شهرداری مطرح و با تاخیر چند ساله کلنگ زنی و عملیاتی شد، بهره برداری آن فدای افتتاح نمایشی آن شد و مسئولان شهرداری زمان دقیقی برای آغاز بهره برداری از این طرح اعلام نمی کنند.

           تقاطع غیر همسطح شهید مدرس ارومیه

ادامه این خبررادرادامه مطلب مشاهده نمایید

 




تیم تراکتورسازی نایب قهرمان لیگ برترفوتبال شد

تراکتورسازی

 

تراکتورسازی 3 - پرسپولیس یک

خبرگزاری فارس-گل‌ها: سید صالحی دقیقه 33 و مهدی کریمیان دقیقه 53 گیلسون 69 برای تراکتورسازی و  رضا حقیقی 69 برای پرسپولیس

با نتایج به دست آمده در 8 بازی لیگ برتر فوتبال تراکتورسازی نایب قهرمان شد، فولاد خوزستان راهی آسیا شد و آلومینیوم به لیگ دسته اول سقوط کرد.

هفته سی و چهارم و پایانی لیگ برتر فوتبال عصر امروز از ساعت 18 به صورت همزمان آغاز شد.

در مهمترین بازی‌ها تراکتورسازی مقابل پرسپولیس با حساب 3 بر یک به برتری رسید و عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر ار از آن خود کرد.تراکتورسازی هفته گذشته به لیگ قهرمانان صعود کرده بود.

حاشیه های این دیدار:

 

* استاندار آذربایجان شرقی در بین دو نیمه وارد ورزشگاه شد.

* هواداران تراکتور تونی اولیویرا را مورد تشویق قرار داده و خواستار بازگشت او به تیم‌شان شدند.

* پرسپولیس در این مسابقه با ترکیب رضا محمدی، حسین ماهینی، سیدجلال حسینی، رضا نورمحمدی، محمد رضا خانزاده (84 محسن بنگر)، میثم نقی‌زاده، رضا حقیقی، عادل کلاه‌کج، ولادتکو، مهرزاد معدنچی (56 روح‌الله سیف‌الهی) و کریم انصاری‌فرد به میدان رفت.

* سیدصالحی که در دقیقه 80 تعویض شد نسبت به این مسئله معترض بود که پس از صحبت‌های آذرنیا و بائو سیدصالحی روی نیمکت نشست.

*گیلسون بازیکن جانشین سید صالحی گل سوم تراکتورسازی را به ثمر رساند.

 





نقل، سوغات ارومیه

نُقل نوعی شیرینی را گویند که از شیره شکر و چیزهای نظیر دانه‌های معطر هل تخم گشنیز یا خلال بادام و مانند آن درست می‌کنند.خاستگاه اصلی این شیرینی ارومیه است.

                 

نقل در طول تاریخ از عملیات دراژه زنی هر نوع خشکبار با روکش شکر حاصل می‌شده است که این امر حدود 25 سال پیش به کمک دستگاههای دراژه زنی از حالت دستی خارج شد و نقل امروزی در واقع محصول ماشینی نقلی است که سالها پیش با زحمت فراوانی به صورت سنتی تهیه می‌شد.

خاستگاه اصلی این شیرینی ارومیه می‌باشد و افزودن گرده گلهای بیدمشک ویژگی منحصربه‌فرد نقل ارومیه است که در هیچ جای دیگری امکان تهیه نقل با ویژگی بیدمشکی ممکن نیست.

ترکیبات به کاررفته درتولیدنقل

هسته نقل : گردو ( در نقل گردویی) خلال بادام ( در نقل خلالی بادام ) مغز پسته (در نقل پسته ای ) تخم های گیاهی ( مثل گشنیز و زیره ) نخود بوداده ( در نقل نخودی)

روکش سفید رنگ نقل : شکر سفید،شربت گلوگز

طعم دهنده :گرده گل بیدمشک( در نقل بید مشکی) ، گلاب غلیظ ، وانیل و سایر طعم دهنده های میوه ای در نقل های طعم دار مثل اسانس میوه جات، دارچین و زنجبیل

رنگ و طعم : گلیز میوه جات

امروزه علاوه بر خلال بادام ،سایر اقلام خشکبار مانند مغز گردو ،مغز پسته و بادام زمینی  و نخود بو داده و غیره جهت تولید نقل استفاده میشود و اخیرا از تخم های گیاهی مانند گشنیز و هل و زیره نیز نقل هایی با خواص گیاهی و دارویی تولید می گردد اما به غیر از هسته نقل، بخش شیرین کننده در نقل شربت گلوگز و یا شکر سفید و یا شیره انگور و سایر انواع شیرین کننده ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما شیرین کننده ها از آنجا که وقتی غلیظ شوند به نبات و یا شکری که سفت و خشک هست تبدیل میشوند بنابرین سرکه به شیرین کننده ها اضافه میشود که بتوان خاصیت شکر را تغییر داداما به غیر از مواد فوق آنچه نقل را بسیار خوش طعم میکند گرده گلهای بیدمشک می باشد که غیر از ارومیه  در هیچ جایی از دنیا  از آن استفاده نمی شود . گلاب و وانیل نیز جزو سایر عطر و طعم دهند ها استفاده میشود.

روش تولید

ابتدا شربت را تا 90 درصد غلظت جوشانده به آن سرکه افزوده میگردد در این مرحله طعم دهنده ها اضافه شده و سپس مغز گیاهی یا خشکبار( که در مورد نقل بیدمشکی قبلا در فصل بهار با گرده گل بیدمشک ترکیب شده است) در دیگ دراژه زنی با حرارت ملایم گرم شده سپس شربت به آرامی به مغز اضافه میگردد و به آرامی با دستگاه دم ، هوادهی میشود تا شیره اضافه شده خشک شود و این فرایند آنقدر ادامه میابد تا نقل به اندازه دلخواه در آید.

اشکال مختلف نقل

نقل بسته به شکل هسته مورد استفاده  شکل ان را به خود میگیرد و بسته به میزان شیره استفاده شده ، طرز اضافه کردن شیره و میزان سرکه مورد استفاده دارای خلل و فرج میگردد گرانترین و با ارزشترین نقل نقلی هست که اولا هسته آن حاوی گرده بیدمشک باشد و ثانیا دارای خلل و فرج باشد به نحوی که هسنه درون آن دیده شود و میزان شکر استفاده شده از 7 برابر وزن هسته بیشتر نباشد یعنی برای تولید 30 کیلوگرم نقل حد اقل 4 کیلوگرم مغز استفاده شده باشد.

خواص

خواص نقل مربوط به خواص ترکیبات موجود در آن میباشد چراکه در فرآیند تولید نقل هیچ گونه فرآیند شیمیایی صورت نمیگیرد وترکیبات فقط تغییر شکل فیزیکی میدهند.




صفحه قبل 1 ... 21 22 23 24 25 ... 36 صفحه بعد

تبلیغات

مجله اینترنتی آذربایجان

ساير اخبار

با عاشورائیان

وهب مسیحی

امکانات